Tag Archives: analys

Sociala medieexperter och deras eventuella död

Image 18575354_1399415570152312_1762592060_o-600x422.jpg

2014 och sociala medier var mitt i sin mest expolsiva fas. Alla pratade om sociala medier, och alla ville visa hur digitalt med man var i utvecklingen genom sin närvaro på dessa “nya” kommunikationsplattformar. Då sociala medier som delar av…

Läs hela inlägget: Sociala medieexperter och deras eventuella död

Vad är en hashtag 2017? Strategiskt och taktiskt runt sociala mediers viktigaste tecken

Image 64hashtag-600x600.png

Vår senaste podcast handlar om hashtags. Detta eftersom det är en av de vanligaste frågorna vi får och en av de mest lästa postningarna på den här bloggen är en fyra år gammal postning om just …

Läs hela inlägget: Vad är en hashtag 2017? Strategiskt och taktiskt runt sociala mediers viktigaste tecken

Svenskarna och sociala medier 2016-versionen

Image shutterstock_378333676-600x400.jpg

I årets Svenskarna och Sociala medier är Snapchat är vinnare och Twitter förlorare. Facebook fortsätter vara mycket stort och Instagram ökar bland alla internetanvändare. Det intressanta är att vi ser en klar utveckling där vi delar …

Läs hela inlägget: Svenskarna och sociala medier 2016-versionen

Ålandsbanken sitter mitt i sociala mediesjön

Att i realtid se ett varumärke i fritt fall är alltid lite hisnande. Eftersom det går så fort i sociala medier, och det ger stora skador om du framförallt är ett varumärke i förtroendebranschen. Självklart blir det för oss…

Läs hela inlägget: Ålandsbanken sitter mitt i sociala mediesjön

Svenskarna och sociala medier – siffrorna för 2015

Lyssna gärna på vår podd där vi diskuterar siffrorna. Itunes direkt. Svenskarna och Internet – sociala medierna Vi har fått möjligheten att förhandsläsa SOI2015 (hela undersökningen? Klicka på länken) om sociala medier. Det är lite av en fest varje …

Läs hela inlägget: Svenskarna och sociala medier – siffrorna för 2015

100 dagar med Snapchat.

Vi är framme. Efter att ha levt med Snapchat i 100 dagar har vi nu gått i mål. Vi har testat, tittat, analyserat, följt företag och snappat en mängd med bilder, och detta sedan den 1 mars i …

Läs hela inlägget: 100 dagar med Snapchat.

Make digital, do social – tankar om framtidens sociala medier

På torsdag ska jag delta i Superspanarna på Stockholm Media Week. Sitter och försöker samla ihop tankarna runt ”framtidens sociala medier” och inser att det är kanske nu som vi slutligen kommit till en tid…

Läs hela inlägget: Make digital, do social – tankar om framtidens sociala medier

Facebook fimpar organisk räckvidd för hårdsäljande postningar

Facebook har annonserat en förändring i algoritmen. De kommer att minska organisk räckvidd för postningar men påtaglig säljande inriktning. En förändring som bygger på deras undersökning från användare – på sisådär några hundra tusen svar. En förädndring …

Läs hela inlägget: Facebook fimpar organisk räckvidd för hårdsäljande postningar

Svenskarna och Internet 2014 – en digital folklighet

Vi blir fler och fler som använder internet och vi lägger mer och mer tid på nätet. Internet är helt enkelt mainstream. Mobilen är den första skärmen och det digitala är vardag. Vi är social by default online. Det vet…

Läs hela inlägget: Svenskarna och Internet 2014 – en digital folklighet

Sociala medier i Sverige – mellan tummen och pekfingret

En av de vanligaste frågorna jag och Sarah får är nog ”men hur många svenskar är på de olika plattformarna?” Det är en jättebra fråga. Som man önskar det fanns ett enkelt svar på. Det är ibland extremt …

Läs hela inlägget: Sociala medier i Sverige – mellan tummen och pekfingret