Tag Archives: Case

Lyckat resultat på Instagram

Image instagram.png

Rätt tänk, en kick i rätt riktning, idogt och konsekvent arbete – och vilket resultat! De flesta små företag står inför en spännande paradox: Man måste marknadsföra sig för att göra sig känd, men samtidigt saknar man stor budget på grund av liten försäljning eftersom …

Läs hela inlägget: Lyckat resultat på Instagram

Gästblogg: Being @sweden; Christmas Edition

När det visade sig att en av mina bekanta skulle ratta @sweden-kontot under julveckan tänkte jag att det var en bra idé att få honom att skriva en gästblogg. @medinjonas är en smartskalle och …

Läs hela inlägget: Gästblogg: Being @sweden; Christmas Edition

Undvik Facebook-tävlingar som inte fungerar i mobilen

Image 9929901575_139e6e0068.jpg

Redan för ett knappt år sedan berättade Mark Zuckerberg att fler loggar in på Facebook via mobilen än via datorn. Det innebär bland annat att om du ska optimera Facebook-närvaron för någon form av uppkoppling så är det via mobilen. Men naturligtvis bör man utgå…

Läs hela inlägget: Undvik Facebook-tävlingar som inte fungerar i mobilen

Toy i Instagram-tävling med sur eftersmak

Image instagram-logo.png

Allt fler företag använder Instagram för att engagera sina kunder i olika tävlingar. Ett av de senaste exemplen är tuggummimärket Toy, som ägs av Cloetta, som skapat en tävling där de “hänger ut” liketörstare, dvs personer som fikar efter uppmärksamhet i sociala medier. …

Läs hela inlägget: Toy i Instagram-tävling med sur eftersmak

Gästblogg: När särskrivningarna blev virala

Följande är en gästpostning av Lotta Olin Persson (@lottaop) som i veckan råkade dra igång en rejäl viral spridning med en bild. På slutet har jag gjort ett försök att se räckvidd för detta och diskuterat den virala aspekten. …

Läs hela inlägget: Gästblogg: När särskrivningarna blev virala

Är svenskarna inte redo för sponsrade tweets?

Image vitamin2.jpg

Med tanke på hur kommersiella många av de mest populära bloggarna är idag, så kan det vara svårt att tro att det var lite fult att ha annonser på sin blogg när bloggen slog igenom runt 2004-05. Man skulle vara en oberoende röst …

Läs hela inlägget: Är svenskarna inte redo för sponsrade tweets?

Ryanair stoppar piloterna i sociala medier

Jag har aldrig flugit med Ryanair och jag har inga planer på att någonsin göra det. Jag tycker att företaget har en usel personalpolitik, sexistisk marknadsföring och en syn på sina kunder som går emot det mesta som jag står för. På Ryanair finns enligt uppgift inga fackföreningar…

Läs hela inlägget: Ryanair stoppar piloterna i sociala medier

Case: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San Francisco

Den 6 juli i år kraschade en Boeing 777 från Asiana Airlines på San Franciscos flygplats. När liknande olyckor och katastrofer händer idag så sker omfattande rapportering via sociala medier i princip live, så också denna gång. Den första bilden från kraschen lades ut 30 sekunder senare…

Läs hela inlägget: Case: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San Francisco

Case: när mobilsajt och datorversion inte visar samma information

Image 8774289650_667e6ba1b1.jpg

Enligt en studie som Google har genomfört så förflyttar sig 90% av nätanvändare mellan olika skärmar – mobiltelefon, surfplatta, dator – för att lösa en uppgift. Det är bland annat därför det är så viktigt att inte konstruera sajter utifrån en enda skärm, utan från ett multiskärm-perspektiv. Allt …

Läs hela inlägget: Case: när mobilsajt och datorversion inte visar samma information

Så tog Coop tillbaka sitt kapade varumärke på Instagram

Image coopkonsuminstagram-1024x462.jpg

Jag har skrivit en del här på bloggen om falska konton på Instagram som lurat tusentals att de är kända varumärken som SAS, SF och Liseberg. En hel del av dessa falska konton finns kvar en lång tid efter att företagen uppmärksammats på deras existens. Som …

Läs hela inlägget: Så tog Coop tillbaka sitt kapade varumärke på Instagram