Hyr bil via sociala medier

Ett bra svenskt exempel på en tjänst som använder sociala medier är ”Sverigebilen” i samarbete med Avis. OBS! Se uppdatering längst ner.

Informationen om Sverigebilen på Avis hemsida säger bara:

De som är intresserade hänvisas alltså bort från Avis hemsida och till Facebook och sidan där. (Anmärkning: De ber besökarna att söka på ”Sverigebilen” men de skulle lika gärna ha kunnat länka direkt dit och låtit besökarna slippa leta efter sidan.).

Så här beskrivs kampanjen på Facebook-sidan:

Nu lanserar vi biluthyrning i Sverige enbart i sociala medier. Ett unikt samarbete med ett av världens största biluthyrningsföretag.

Mission:Varje tillgänglig hyrbil kommer presenteras i händelseloggen. Varje publicerad hyrbil är förenad med först till kvarn, dvs den som ringer in till aktuell uthyrningsstation erbjuds möjligheten att boka bilen för 20kr ink moms.

Följande information publiceras på händelseloggen, per aktuell hyra:

- Hyresdatum för aktuell hyrbil

- Hämtningsadress för aktuell bilhyra (uthyrande station)

- Tidigaste klockslag för hämtning av aktuell hyrbil

- Senaste klockslag för retur av aktuell hyrbil

- Telefonnummer för bokning av aktuell hyrbil

- Varje publicerad hyrbil lämnas ut i befintligt skick. Detta kan betyda att bilen är otvättad och ostädad.

- Bränslemängden kan variera, dock har varje publicerad hyrbil tillräckligt med bränsle för transport till närmaste bensinstation (på aktuell ort).Products:Sverigebilen är svaret på det enkla resandet. Genom att följa Sverigebilen får du möjlighet att hyra moderna och säkra hyrbilar för bara 20 kr inklusive moms.

Sverigebilen bygger helt på sociala medier och de enda kanalerna idag är Facebook och Twitter. Det ska bli intressant att se vart detta initiativ tar vägen och om de kommer att fortsätta att jobba med sociala medier till den grad att de inte ens har en egen hemsida.

Är det något mer du vill veta om Sverigebilen? Skriv dina frågor som kommentarer nedan så ska jag se till att besvara dem.

UPPDATERING 1:

Först när jag läste om Sverigebilen så trodde jag att det var Avis koncept men läste mig till att de endast var en samarbetspartner. Jag reflekterade inte mer över det innan jag läste Joakim Jardenbergs blogginlägg som länkar till ett par källor som bekräftar att det är Avis som ligger bakom rätt och slätt.

Ok, konceptet är bra, men lite synd att Avis känner att de måste lura sig in i den här världen. Vi hade skrivit om dem även om avsändaren var tydlig redan från början vilket jag tycker att den ska vara.

UPPDATERING 2:

Både Avis och Sverigebilen har nu svarat på kommentarer kring deras samarbete här. Som jag tolkar det så ÄR det två entusiaster som ligger bakom, men som la fram idéen för Avis som nappade på att samarbeta. Enligt Avis marknadschef är deras del endast att ge Sverigebilen data om vilka bilar som finns lediga och var så att Sverigebilen kan pusha ut denna information via Facebook och Twitter.

En bra tjänst och jag vet inte om de har direkt gjort något fel, men ett missförstånd har uppstått och de har besvarat den. De viktigaste lärdomarna:

1. Missförstånd uppstår lätt och fort i sociala medier
2. Allt handlar om hur snabbt och hur bra man kan besvara frågor och kritik

Relaterade nyheter

  • Eldsjäl: Lärare handleder eleverna på FacebookEldsjäl: Lärare handleder eleverna på Facebook Rapport skriver idag om läraren Malin Wingårdh som inte kände att hon hade tid att handleda alla elever under ordinarie tid och bestämde sig för att försöka göra det genom Facebook. "På Facebook uppdaterar Malin sin sida med viktig information som hon vill nå ut med till många elever. Hon länkar också upp till olika specialinriktade utbildningar som hon tror kan intressera någon." Inspirerande användning av sociala medier i en miljö där tillgång till datorer annars är en […]
  • Webbyrå letar folk med YouTube-videoWebbyrå letar folk med YouTube-video TweetGood Old är en strategisk webbyrå som nu letar efter en senior projektledare att anställa. För att både göra platsannonsen roligare men även för att nå rätt personer så valde de att göra denna enkla YouTube-video: Detta är ett bra … Läs mer →
  • Inspiration för den analoga affärslappenInspiration för den analoga affärslappen Det här med visitkort. Inget att bry ett solvarmt huvud med en söndag kan tyckas. Eller ens alls. Personligen slutar jag aldrig riktigt fascineras över hur viktig den där lilla analoga affärslappen fortfarande är. Hur som. Snubblade över den...
  • Campadre.com satsar på webb-TVCampadre.com satsar på webb-TV TweetDen här videon gjorde jag för Emilie Thorsén på Campadre.com där jag befinner mig halva min tid nu och hjälper till med marknadsföring i sociala medier. Jag tycker att det är kul när företag går i framkant och därför ville … Läs mer →
  • Vårt InstagramkontoVårt Instagramkonto Vi vill bara lite snabbt meddela er att vi väckt vårt sovande Instagram-konto och att det vore fantastiskt fint om ni ville följa oss där! På instagram ger vi korta tips och inspiration inom sociala medier, varumärke och PR. Klicka här för att se vårt konto
  • Whole Foods har 200 sidor på FacebookWhole Foods har 200 sidor på Facebook Bakgrund Whole Foods är en kedja med matbutiker som ska kännas lite som den lokala matmarknaden och är ett varumärke som många älskar. Kärnan i Whole Foods är filosofin att allt ska vara lokalt. Lokal mat transporteras kortare och är därmed i regel bättre för miljön och färskare så det är inte bara marknadsföringsprat utan ett sätt att ta ställning som företag. Problem/Utmaning Hur arbetar man lokalt på Internet som är globalt?  Whole Foods insåg att det var viktigt att fokusera […]
  • Världens bästa jobb = världens bästa kampanj?Världens bästa jobb = världens bästa kampanj? Bakgrund 1,7 miljoner australienska dollar satsades på att kommunicera ut hur fint det är i nordösttra Queensland i Australien. En del i denna satsning var kampanjen "The Worlds Best Job" Uppdrag Att lansera ett nytt varumärke "The Islands of the Great Barrier Reef" för en global publik. Dvs att få folk att vilja åka dit. Genomförande Först skapades en tjänst som skulle kännas som att den var för bra för att vara sann (men en äkta tjänst): ta hand om ön, mata fiskarna, rengöra en […]
  • Så fick e-shoppen 200 nya Facebook-fans på 48h!Så fick e-shoppen 200 nya Facebook-fans på 48h! Bakgrund Entreprenören Peter Höjman driver företaget Protecty Arbetskläder som har haft en Facebook-sida sedan oktober 2009 men fick trots 7000 registrerade kunder endast 21 fans på 5 månader. Utmaning Höjman bestämde sig för att starta en kampanj för att locka till sig fler fans till Facebook-sidan, målsättningen var att rekrytera 100 personer på 30 dagar. Lösning En måndagskväll klockan 20 skickades ett nyhetsbrev ut till alla 7800 registrerade kunder med ett erbjudande att få en […]

One Response to Hyr bil via sociala medier

  1. [...] på hd.se/taggat, (snygga) ”365 Social Media cases” har också spanat in dem liksom ”Allt om sociala medier”. @zackrisson fick ett brev, @Niclas fick ett brev, @nikkelin fick ett [...]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>