Tag Archives: FAKTA

Svenska journalister och sociala medier

Undersökning om journalisters förhållande till sociala medier:

Bra presentation av Chris Heuer på eventet social cash

Chris Heuer är en väletablerad profil inom sociala medier och en av talarna på eventet Social Cash den 25:e mars 2010.

En bra poäng som Heuer lyfte fram är att ingenting är gratis, det finns alltid en kostnad, i sociala medier handlar det främst om tid, kreativitet och energi. Här är presentationen:

Fler presentationer från Chris Heuer.

Vilka varumärken skapar mest engagemang?

Social Media Brand Engagement Report är både en sajt och en rapport som visar vilka varumärken som skapar det största engagemanget i sociala medier. Listan toppas av varumärken som:

- Starbucks
- Dell
- Google
- Microsoft
- Thomson Reuters
- Nike Corporation

Du kan ladda ner PDF-rapporten här.

Amerikaner är också alla beroende av sociala medier

Bloggen Pamorama skriver om en undersökning av företaget Retrevo om amerikaners användande av sociala medier. Resultatet visar att många amerikaner är fullständigt beroende av dessa tjänster.

Här är några intressanta diagram från undersökningen:

Sociala Medier i Indien

Bra presentation om sociala medier i Indien med ett intressant internationellt perspektiv.

Fler presentationer från 2020 Social.

Sociala Medier och Public Service i Kanada

Den här presentationen handlar om sociala medier och public service i Kanada. Även om det inte handlar om Sverige specifikt så kan den vara en intressant utgångspunkt och du håller på att samla information om detta ämne:


Presentationen är publicerad av Hugues Lherisson.

Sociala medier i offentlig verksamhet

Det här är en kort och överskådlig presentation av Thomas Selig på temat ”sociala medier i offentlig verksamhet”:

Mobila sociala nätverk är kvinnornas territorium

Intressanta siffror från en ny undersökning av  Nielsen om skillnaden mellan kvinnor och män när det gäller det mobila användandet av sociala nätverk:

Läs mer här.

Marknadsförares intresse för sociala medier

Företaget Unica har nyligen släppt en del av resultatet från en undersökning av marknadsförare och som bland annat innehåller intressanta siffror om användandet av sociala medier bland marknadförare med fokus på Internet och direktmarknadsföring. Totalt svarade 155 marknadsförare i Europa och USA.

Några punkter från resultatet:

- 70% använder sociala medier idag eller planerar att göra det inom det närmsta året.
-  58% av de tillfrågade i USA och Kanada sociala medier för att marknadsföra produkter eller tjänster i jobbet.
- Samma siffra i Europa var 34%
- Rapporten visar dock att intresset hos marknadsförare växer snabbare i Europa än USA.
- Facebook är mest populärt att börja utnyttja med en andel inom sociala medier på 82%.
-  Sen kommer mikrobloggar som Twitter med 70% av marknadsförarna som vill börja använda i projekt.

Du kan läsa mer om rapporten här.

Folkpartiet och sociala medier

Presentation om sociala medier och politik från Mattias Lönnqvist hos Folkpartiet Liberalerna: