Tag Archives: näthat

Uthängd i sociala medier – arbetsgivarens ansvar?

Image socialamedier_arbetsgivare.png

Nyligen fick jag ett telefonsamtal, från en person som var i desperat behov av hjälp. Låt oss kalla personen för Kim. Kim hade, i sitt arbete, blivit filmad av en kund. Kunden hade sedan lagt ut filmen på YouTube – tillsammans med…

Läs hela inlägget: Uthängd i sociala medier – arbetsgivarens ansvar?

Att bemöta troll i sociala medier

Image troll.png

En del företag, organisationer och frontfigurer råkar ut för dem i sina sociala medier, nättrollen. Då är det vara bra att vara förberedd. I guiden Kommentarer i sociala medier skriver jag om en enkel och användbar metod som jag kallar BUS. Nu har…

Läs hela inlägget: Att bemöta troll i sociala medier

Polisarbete i sociala medier

Image polisen_socialamedier.jpg

Beroende på vem man är och vad man arbetar med innebär sociala medier möjligheter och utmaningar. Polisen använder sociala medier för dialog med omvärlden. Med hjälp av Facebook, Twitter och Instagram berättar om sin vardag, ger information och svarar på frågor. Men sociala medier kan också användas i …

Läs hela inlägget: Polisarbete i sociala medier

Allt grövre kränkningar på Ask.fm – nu blockeras sajten på skolor

Image askfmlogo-300x300.png

Luleå kommun har beslutat att blockera tillgången till det sociala nätverket Ask.fm, där användare kan ställa frågor och chatta med varandra helt anonymt. Sajten har hamnat i hetluften ett flertal gånger under året, bland annat när en 14-årig flicka i England mobbades …

Läs hela inlägget: Allt grövre kränkningar på Ask.fm – nu blockeras sajten på skolor

Vanligare att flickor blir offer för nätmobbning enligt ny studie

Image 8569854011_156f886f98.jpg

Det stora Instagram-målet i Göteborg satte fenomenet nätmobbning ordentligt på agendan i Sverige, men ännu är forskningen på området begränsad. Speciellt om man tänker på studier av eventuelle könsskillnader när det gäller mobbning via sociala nätverk och annan nätrelaterad mobbning. I veckan har dock Linda Beckman …

Läs hela inlägget: Vanligare att flickor blir offer för nätmobbning enligt ny studie

Mobbningen av unga fortsätter på Instagram

Image instagramhatkonto1.jpg

Just nu pågår den så kallade Instagram-rättegången där två unga tjejer står åtalade för grovt förtal. De båda misstänks ha publicerat ett stort antal kränkande bilder och kommentarer på Instagram i december förra året, vilket då ledde till upplopp vid Plusgymnasiet i Göteborg…

Läs hela inlägget: Mobbningen av unga fortsätter på Instagram

Företags ansvar för kränkande kommentarer

Image socialamedierjuridik.png

Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen) är företag och organisationer ansvariga även för kommentarer som andra skriver i deras kanaler i sociala medier. BBS-lagen gäller till exempel uppvigling, hets mot folkgrupp och upphovsrättsintrång. Men BBS-lagen gäller inte förtal. Apropå hot …

Läs hela inlägget: Företags ansvar för kränkande kommentarer

Beredskap för näthat och kränkning

Image krankning.png

Det diskuteras en hel del om näthat, nätmobbing och kränkningar på nätet, kopplade till skolvärlden. Ämnet är högst aktuellt även för arbetsgivare och arbetsplatser.  Hur skulle din arbetsplats agera om en medarbetare blev utsatt för uthängning och kränkning på nätet och i sociala medier? Finns det en handlingsplan? …

Läs hela inlägget: Beredskap för näthat och kränkning

Näthat och vuxnas ansvar

Image

Den sorgliga nyheten om en ung flicka tagit livet av sig pga näthat påminner oss akut om att vi måste gemensamt arbeta för att sådant inte händer igen. Det går inte att backa undan från ansvaret att se och agera på signaler som ges. Förra veckan publicerade organisationen Friends en ny rapport om näthat som visar …

Läs hela inlägget: Näthat och vuxnas ansvar

Att bemöta kritik i sociala medier

Image infografik_svarskarta450px.png

En stor del av det vi arbetar med handlar om dialoger i sociala medier. Både om sådana man vill ha, och sådana man helst vill undvika. Allra mest frågor får vi om det sistnämnda. Vissa företag undrar hur man bemöter negativ kritik, andra funderar mycket …

Läs hela inlägget: Att bemöta kritik i sociala medier