5 perspektiv på sociala medier i valrörelsen 2014

Image flattr-badge-large.png

Idag skrev jag ett längre inlägg på Intellectabloggen med fokus på hur sociala medier används i valrörelsen. Medieforskarna Marie Grusell och Lennart Hast påstår i en Brännpunkt-artikel i SvD att sociala medier inte avgör valet. Jag ger mig på att reda ut varför den typen av påståenden både är…

Läs hela inlägget: 5 perspektiv på sociala medier i valrörelsen 2014

Relaterade nyheter

  • Marie Grusell om TwitterMarie Grusell om Twitter Idag var jag (Anders) på Mediedagarna (MEG) och lyssnade på Marie Grusells föreläsning om Twitter. Hon forskar bland annat på reklam, sociala medier och politisk kommunikation och hade en hel del intressant att säga. Ett litet urval: De mest aktiva journalisterna på Twitter jobbar på Sveriges Radio eller kvällstidningar...
  • Facebook, unga och en del graferFacebook, unga och en del grafer I Svenska Dagbladets näringslivsbilaga uttalar jag mig om att det finns en tendens att unga lämnar Facebook. Tyvärr har det blivit lite underlig skrivning som jag inte såg förrän idag i början. Sex procent av Facebooks svenska population räknas vara ...
  • 5 perspektiv på sociala medier i valrörelsen 20145 perspektiv på sociala medier i valrörelsen 2014 Idag skrev jag ett längre inlägg på Intellectabloggen med fokus på hur sociala medier används i valrörelsen. Medieforskarna Marie Grusell och Lennart Hast påstår i en Brännpunkt-artikel i SvD att sociala medier inte avgör valet. Jag ger mig på att reda ut varför den typen av påståenden ...
  • Bibliotekshögskolan delar ut prisBibliotekshögskolan delar ut pris ”Från och med fredag den 12 oktober kan du nominera kandidater till Borås nya stipendium – Sociala Mediepriset. Sparbankstiftelsen Sjuhärad har beviljat medel till Högskolan i Borås för att dela ut stipendiet vars syfte är att ”uppmärksamma en person som gjort väsentliga insatser sett ur ett...
  • Hemliga sällskap i tider av transparensHemliga sällskap i tider av transparens ”Mytomspunna slutna sällskap med hemliga ritualer och hälsningskoder. En maktelit som gör upp långt utanför det mediala strålkastarljuset eller de formella organisationerna. Spekulationerna kring de svenska ordenssällskapen är många, men vad är egentligen sant?” – Makthavare.se Förra veckan besökte jag ...
  • Case: när mobilsajt och datorversion inte visar samma informationCase: när mobilsajt och datorversion inte visar samma information Enligt en studie som Google har genomfört så förflyttar sig 90% av nätanvändare mellan olika skärmar – mobiltelefon, surfplatta, dator – för att lösa en uppgift. Det är bland annat därför det är så viktigt att inte konstruera sajter utifrån en enda skärm, utan från ett multiskärm-perspektiv. Allt ...
  • ”Facebook har blivit lite som Microsoft bland de sociala medierna””Facebook har blivit lite som Microsoft bland de sociala medierna” Är vi på väg att lämna Facebookplattformen för nya digitala möten på andra appar och sajter? I nedanstående artikel, som jag skrivit åt Internetworld, försöker jag se in i framtiden för Facebooks räkning och spår i om sajten ska bli den sociala webbens sportbil eller kanske asfalten den kör på. ...
  • Läsarkommentarer upphov till varannan “delning” av Aftonbladets ledarartiklarLäsarkommentarer upphov till varannan “delning” av Aftonbladets ledarartiklar Aftonbladets ledarredaktion bloggade den 7 oktober om den stora spridning som artiklar från Aftonbladet Ledare fått i sociala medier. Tidningens artiklar delades mångdubbelt fler gånger än till exempel motsvarande artiklar på DN, GP, Expressen och SvD. Utspelet kritiserades dock igår av Andreas Johansson ...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>