Case: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San Francisco

Den 6 juli i år kraschade en Boeing 777 från Asiana Airlines på San Franciscos flygplats. När liknande olyckor och katastrofer händer idag så sker omfattande rapportering via sociala medier i princip live, så också denna gång. Den första bilden från kraschen lades ut 30 sekunder senare…

Läs hela inlägget: Case: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San Francisco

Relaterade nyheter

  • Fler sidor av historien om hockey-killen i Gefle DagbladFler sidor av historien om hockey-killen i Gefle Dagblad Jag skrev ett inlägg häromdagen om konsumentmakt i sociala medier där jag resonerade lite kring hur snabbt olika historier idag sprids via Facebook och Twitter. Risken, menade jag, är att vi är lite för trigger happy när det gäller att dela och gilla olika historier som konsumenter sprider där de är...
  • Falska konton på Instagram lovar gratis årskort på LisebergFalska konton på Instagram lovar gratis årskort på Liseberg Den senaste veckan har jag bloggat en del om att svenska företag fått se sina varumärken kidnappade på Instagram av bedragare. En norsk kille låtsades vara SAS officiella konto på Instagram och lurade fler än 14.000 följare att de skulle få två...
  • DN lurades av parodi-Zlatan på TwitterDN lurades av parodi-Zlatan på Twitter Många har blivit lurade av vad man trott var den riktige Zlatan Ibrahimovic på Twitter. Inte ens det konto som bekräftats av hans PR-byrå visade sig ha någon substans. Antingen var det aldrig Zlatans eller så orkade de bara inte fortsätta uppdatera. @Ibra_official har inte ...
  • Facebook och Twitter har blivit konsumentmakt på steroiderFacebook och Twitter har blivit konsumentmakt på steroider En allt större del av vår informationsinhämtning sker idag via digitala medier. Det är en stor möjlighet men det har också gjort företag mer sårbara. En negativ historia som sprids på nätet kan göra avsevärd skada på varumärket och företagets anseende. Och mycket tyder...
  • Presentation: Sociala medier vid marknadsföring av evenemangPresentation: Sociala medier vid marknadsföring av evenemang Den 17 januari pratade jag inför cirka 500 personer på eventet Sweden Live 2012 om hur sociala medier kan användas för marknadsföring av evenemang. Nedan kan ni se min presentation på Slideshare. Den innehåller ett stort antal exempel på hur musikfestivaler som Glastonbury, ...
  • Case: när mobilsajt och datorversion inte visar samma informationCase: när mobilsajt och datorversion inte visar samma information Enligt en studie som Google har genomfört så förflyttar sig 90% av nätanvändare mellan olika skärmar – mobiltelefon, surfplatta, dator – för att lösa en uppgift. Det är bland annat därför det är så viktigt att inte konstruera sajter utifrån en enda skärm, utan från ett multiskärm-perspektiv. Allt ...
  • Läsarkommentarer upphov till varannan “delning” av Aftonbladets ledarartiklarLäsarkommentarer upphov till varannan “delning” av Aftonbladets ledarartiklar Aftonbladets ledarredaktion bloggade den 7 oktober om den stora spridning som artiklar från Aftonbladet Ledare fått i sociala medier. Tidningens artiklar delades mångdubbelt fler gånger än till exempel motsvarande artiklar på DN, GP, Expressen och SvD. Utspelet kritiserades dock igår av Andreas Johansson ...
  • Fler journalister använder sociala medier som källa till artiklarFler journalister använder sociala medier som källa till artiklar Enligt enkätundersökningen PR-barometern 2012, så uppger 69% av svenska näringslivsjournalister att de använt sociala medier som källa till artiklar som de publicerat. Det är en ökning från 2011 då 59% hade gjort detta. Facebook är den kanal som flest använder, medan Twitter är den som ökat mest i användning sedan 2011. Notera också att...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>