Falska konton på Instagram lovar gratis årskort på Liseberg

Image iphone20121221-003.jpg

Den senaste veckan har jag bloggat en del om att svenska företag fått se sina varumärken kidnappade på Instagram av bedragare. En norsk kille låtsades vara SAS officiella konto på Instagram och lurade fler än 14.000 följare att de skulle få två…

Läs hela inlägget: Falska konton på Instagram lovar gratis årskort på Liseberg

Relaterade nyheter

  • Hur du blåser 100.000 personer på FacebookHur du blåser 100.000 personer på Facebook Kommer ni ihåg Facebook-gruppen “2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti” som snabbt fick 200.000 medlemmar och sedan bytte namn till Svenska Nekrofilföreningen? Det har alltid varit relativt lätt att luras i sociala medier, för att det är så enkelt för oss att klicka gilla på någonting utan att ...
  • Så tog Coop tillbaka sitt kapade varumärke på InstagramSå tog Coop tillbaka sitt kapade varumärke på Instagram Jag har skrivit en del här på bloggen om falska konton på Instagram som lurat tusentals att de är kända varumärken som SAS, SF och Liseberg. En hel del av dessa falska konton finns kvar en lång tid efter att företagen uppmärksammats på deras existens. Som ...
  • Facebook och Twitter har blivit konsumentmakt på steroiderFacebook och Twitter har blivit konsumentmakt på steroider En allt större del av vår informationsinhämtning sker idag via digitala medier. Det är en stor möjlighet men det har också gjort företag mer sårbara. En negativ historia som sprids på nätet kan göra avsevärd skada på varumärket och företagets anseende. Och mycket tyder...
  • Mobbningen av unga fortsätter på InstagramMobbningen av unga fortsätter på Instagram Just nu pågår den så kallade Instagram-rättegången där två unga tjejer står åtalade för grovt förtal. De båda misstänks ha publicerat ett stort antal kränkande bilder och kommentarer på Instagram i december förra året, vilket då ledde till upplopp vid Plusgymnasiet i Göteborg...
  • Toy i Instagram-tävling med sur eftersmakToy i Instagram-tävling med sur eftersmak Allt fler företag använder Instagram för att engagera sina kunder i olika tävlingar. Ett av de senaste exemplen är tuggummimärket Toy, som ägs av Cloetta, som skapat en tävling där de “hänger ut” liketörstare, dvs personer som fikar efter uppmärksamhet i sociala medier. ...
  • Case: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San FranciscoCase: Krishantering i sociala medier – om flygkraschen i San Francisco Den 6 juli i år kraschade en Boeing 777 från Asiana Airlines på San Franciscos flygplats. När liknande olyckor och katastrofer händer idag så sker omfattande rapportering via sociala medier i princip live, så också denna gång. Den första bilden från kraschen lades ut 30 sekunder senare...
  • Hemlösa i Göteborg delar bilder till fotoprojekt via InstagramHemlösa i Göteborg delar bilder till fotoprojekt via Instagram Göteborgs Räddningsmission har i veckan lanserat ett fotoprojekt som är en av de mer omfattande svenska kampanjerna som använder Instagram. I julkampanjen En annan bild av Göteborg vill Räddningsmissionen uppmärksamma utanförskap och social utsatthet i Göteborg. Därför samlar man in Instagram-bilder från ...
  • Landskrona stad gör en @sweden på InstagramLandskrona stad gör en @sweden på Instagram Visit Swedens prisbelönta program “Curators of Sweden” med Twitter-kontot @sweden har inspirerat till många efterföljare runt om i världen där olika personer “lånar” kontot en vecka i taget. @WeAreAustralia och @CuratorsMexico är två exempel. Konceptet som kallas rotation curation ...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>