Ibland måste öppna dörrar sparkas in

Image Skärmavbild-2013-02-14-kl.-14.37.14-300x124.png

Inte nog med att jag fyller år idag, min debattartikel om företag i sociala medier har även publicerats i Computer Sweden. Den utgår från näthatsdebatten och framförallt H&M:s hanterande av kränkningar och hot på den egna Facebooksidan. När jag…

Läs hela inlägget: Ibland måste öppna dörrar sparkas in

Relaterade nyheter

  • Företags ansvar för kränkande kommentarerFöretags ansvar för kränkande kommentarer Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen) är företag och organisationer ansvariga även för kommentarer som andra skriver i deras kanaler i sociala medier. BBS-lagen gäller till exempel uppvigling, hets mot folkgrupp och upphovsrättsintrång. Men BBS-lagen gäller inte förtal. Apropå hot ...
  • Låt den rätte komma inLåt den rätte komma in Caroline Björkgren och har intervjuat Ring P1:s dialogredaktör Gabriel Holmqvist som jobbar med att hämta in åsikter från nätet, och han säger många kloka saker kring kommentarskultur och moderering. ”När man fått en hygglig samtalston gäller det att behålla den. Och det...
  • Presentation: Sociala medier vid marknadsföring av evenemangPresentation: Sociala medier vid marknadsföring av evenemang Den 17 januari pratade jag inför cirka 500 personer på eventet Sweden Live 2012 om hur sociala medier kan användas för marknadsföring av evenemang. Nedan kan ni se min presentation på Slideshare. Den innehåller ett stort antal exempel på hur musikfestivaler som Glastonbury, ...
  • Pewdiepie krossar allt motstånd på InstagramPewdiepie krossar allt motstånd på Instagram Pewdiepie är verkligen svensk kung på Instagram. Efter att jag såg att @emanuelkarlsten gjort en lista över de fem svenskar som hade flest följare på Instagram, en liknande lista som @kullin gjorde i april så tog jag ...
  • Livebevakning av event – nytt affärsområdeLivebevakning av event – nytt affärsområde Tidigare i vintras skrev jag om att se sitt egenföretagande i olika roller, att till exempel analysera hur bra företagets ekonomichef jobbar i förhållande till dess it-chef. Eller konstatera att kommunikationschefen gör ett mycket bättre jobb än affärschefen. Nu har i alla fall affärschefen i mig vaknat till ...
  • Att bemöta kommentarer i sociala medierAtt bemöta kommentarer i sociala medier Kul att så många uppmärksammat och använder vår svarskarta! Igår kom en ny laddning av tryckta affischer. Svarskartan är en guide för att besvara och bemöta kommentarer i sociala medier, till exempel på Facebook. Den finns både i digitalt format och som ...
  • Därför fungerar inte den påkostade reklambilden i sociala medierDärför fungerar inte den påkostade reklambilden i sociala medier Den delbara bilden har blivit ett enkelt sätt att snabbt förmedla ett budskap och nå en stor publik, men vi saknar ett gemensamt språk för att hantera bilder. Det hävdar Christel Copp, som är formgivare och konsult inom visuell kommunikation. Hon undervisar bland annat...
  • Gästblogg: En myndighets väg i sociala medierGästblogg: En myndighets väg i sociala medier När jag researchade för en workshop med en statlig myndighet för någon månad sedan stötte jag på Swedac. Det som slog mig med deras case var fr a att de så genomgående jobbade med sin identitet – det ser...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>