Category Archives: Redaktionsbloggen

Osom hjälper dig sälja i sociala medier

Osom

IPhone Appen Osom har precis släppts i App Store. Den kan ses som en mix av Instagram och Blocket och gör det helt enkelt enklare att sälja dina grejer i sociala medier.

Du tar bara en bild med appen, anger ett pris och börjar sprida den. Enklare än så kan det inte bli.

Du laddar ned den till din iPhone här.

Vad är SocialaMedier.se?

Allt om sociala medier

Det skapas otroligt mycket innehåll om ämnet sociala/digitala medier. En del är väldigt intressant annat mindre. Som med det mesta här i livet. Det är omöjligt att följa allt men det betyder ju inte att man inte vill få sin information och inspiration från olika håll då och då. För att inte tala om kunna söka om ett visst ämne, varumärke eller liknande bland urvalda källor.

Vi har själva överfyllda RSS-läsare som pockar om vår uppmärksamhet och kände att vi var tvungna att välja. Antingen så väljer vi ut några få bloggar och podcasts vi verkligen vill följa och får lämna de andra åt sitt öde eller så försöker vi hitta en lösning där vi kunde ta del av allt det där andra intressanta också. Fast inte jämt utan då och då. När lusten infann sig och vi ville ta det av de allra senaste nyheterna inom ämnet, samlat på ett ställe. Sagt och gjort.

Då vi själva samlat på oss en mängd bra svenska källor genom åren, inom ämnet så valde vi att automatiskt lyfta in en liten del av dem på den här sidan. Som små teasers som gjorde att vi fick en bra överblick över vad som var det senaste precis just nu men som också skickade vidare oss, och alla andra som blev nyfikna, till originalkällan för att läsa, lyssna eller titta vidare på innehållet. En win win lösning i våra ögon.

Hoppas ni gillar det och att ni också känner att vår nyhetsaggregator-sajt kan komma till användning! Vi tar gärna emot tips på källor vi missat så hör gärna av dig.

Glöm inte att hänga med oss på Facebook och Twitter också! Där väljer vi ut lite innehåll från sidan då och då som vi vill plugga för extra mycket.

/SocialaMedier.se

 

 

 

 

 

Google+ nya Facebook utmanaren?

Igår gick Google ut med att de också vill hjälpa dig dela med dig av ditt liv (som att vi inte gör det tillräckligt?) och följa andras så som du gör på exempelvis Facebook. Jag har själv testat deras Twitter variant Google Buzz som du hade tillgång till via ditt gmail konto. Nu är det alltså dags för en ny större satsning som de kallar Google + som du däremot har tillgång till direkt från dina Google-sidor. Eller ja inte alla, inte än så länge iallafall. På bloggen Swedroid kan du läsa mer om projektet, kolla in några av Googles introvideos samt läsa vad andra tror. Är det här ett alternativ till Facebook eller kommer det att dö ut lika smärtsamt och snabbt som både Google Buzz och Google Wave gjorde? Vad tror du, är du beredd att överge Facebook för Google +??

iPad firar ett år. Flipp eller flopp?

Idag den 27:e januari 2011 fyller iPad 1 år. Det är exakt ett år sedan Steve Jobs lanserade produkten och fenomenet iPad och öppnade därmed hela marknaden för digitala ”surfplattor” (ett begrepp man kan diskutera) på samma sätt som Apple några år tidigare revolutionerade hela mobiltelefonbranschen. Vi vet än idag inte hur den kommer att användas om ytterligare ett år och exakt vilken effekt den kommer att för våra digitala liv.

Så här såg inslaget på TV4 ut direkt efter lanseringen:

Ett intressant fenomen är hur människors spontana reaktion på nya produkter/fenomen färgas av förväntningar och känslor. Det var inte ovanligt att den initiala reaktionen var att såga iPaden. Många lämnades med en känsla av att den ”gjorde för lite” eller inte var tillräckligt ”innovativ”. En första tanke är ”Hur ska jag använda den?”. På samma sätt som människor tänkte likadant när persondatorn presenterades.

Men det är just det här som Apple är fenomenala på att göra, dvs produkter som gör tillräckligt mycket och som gör det fantastiskt snyggt och bra. Att addera mer än nödvändigt är inget som Apple sysslar med, utan detta överlåter de till andra företag. Jämför till exempel Apples operativsystem OS X med övriga på marknaden, vilket är lättast att använda, om man bortser från invanda beteenden? Sätt en iPhone i händerna på en 4-åring och han eller hon lär sig snabbt att bemästra den, testa sedan med en annan mobil och se vad blir resultatet blir?

Är iPad en succé-produkt? Ordet succé är förstås subjektivt, men i slutet på september förra året hade den sålts i 4,2 miljoner exemplar. Detta var visserligen 0,8 miljoner färre än prognosen men fortfarande ganska imponerande. Nu kommer det en uppsjö med iPad-kopior av olika slag och den totala marknaden för tablets kommer med stor sannolikhet att skjuta i höjden de kommande åren, på samma sätt som iPhone blev startskottet för smartphone-revolutionen för några år sedan. Alla andra tablets kommer att jämföras med Apples iPad och de andra tillverkarna kommer att leka ”Följa John” men med fokus på att ha fler funktioner, uttag och stöd för flera filformat enligt devisen ”more is more”.

Vad tycker du om iPaden? Flipp eller flopp? Har den förändrat ditt beteende på något sätt?

Campadre.com satsar på webb-TV

Den här videon gjordes för Emilie Thorsén på Campadre.com. Det är kul när företag går i framkant och därför ville jag lyfta fram detta som ett exempel här.

 

Början på en ny era i mobil mediekonsumtion

När Apple för några år sedan släppte den mobila kommunikationsapparaten iPhone såddes ett frö som nu håller på att slå igenom på bred front och har banat vägen för nästa steg – fler mobila uppkopplade skärmar i våra liv. Många var kritiska inför det faktum att Apple skulle ge sig in på den tuffa mobilmarknaden och trodde att de skulle få det tufft att klara sig där. 3 år senare har de omdefinierat vad en mobiltelefon är och bara i Sverige finns det 400 000 – 500 000 iPhone-användare enligt olika källor. I grupper som unga män i storstaden ska cirka 17% äga en iPhone.

På samma sätt som iPhone visade vägen inom smartphones så kommer nu Apples nya skapelse iPad med stor sannolikhet visa vägen för hur uppkopplade mediekonsumtionsapparater ska se ut.

Vi kommer att följa denna utveckling noga och sätta den i ett perspektiv som är relevant för dig som beslutsfattare. Mer information kommer.

Här är till att börja med en mycket bra video från Joakim Jardenberg som ger en första bild av hur apparaten fungerar och ser ut:

Politiker och sociala medier i P4

Nyheterna P4 Sörmland pratar om sociala medier och politik. I inslaget uttalar sig bland annat Fredrik Pettersson (s):

Länk till inslaget (Klicka på högtalarsymbolen under ingressen)

Varför över huvud taget bry sig om sociala medier?

Denna fråga och hur vi besvarar den är en av de viktigaste faktorerna för den framtida utvecklingen av ämnet. Här är mitt första utkast på en förklaring som utgår från människor och relationer snarare än tekniken i sig:

FRÅGA

”Varför ska någon i huvud taget bry sig om sociala medier”? kan även appliceras på frågan ”Ska vi ge oss in i sociala medier eller inte?”

SLUTSATS

Organisationer måste gå från asociala stängda system där det viktigaste är att ha en enad och kontrollerad yta till en samling duktiga och sociala medarbetare som alla är marknadsförare. Dessa medarbetare är företagets viktigaste resurs både när det gäller marknadsföring och produktion. Marknadsavdelningen bör främst vara en stödjande funktion som hjälper medarbetarna att marknadsföra organisationen där sociala medier är en viktig del.

Spoiler: Förändringen drivs inte av sociala medier utan möjliggörs tack vare dem.

BAKGRUND/MOTIVERING

En gång i tiden fanns inte organisationer i dagens bemärkelse eller varumärken för den delen. Vårt liv byggde på relationer till individer som samarbetade i grupper som hölls ihop av gemensamma mål, t ex att skydda sig mot rovdjur eller hitta föda etc. Under några sekel har vi börjat organisera oss i mer rigida strukturer och avlägsnat oss från personligt ansvar och personliga relationer. Vi blir ombud för en organisation, som ett företag eller myndighet etc istället för fria individer. Vi agerar i deras namn och följer deras policies och incitamentssystem. Om vi följer handboken så blir vi premierade och om vi bryter mot den bestraffade.

Detta system går hand i hand med den akademiska synen på organisationer och organisationsteori som växt fram ur den militära världen. (Vilket bland annat förklarar varför militär utbildning anses vara en bra grund för företagsledningsarbete). Organisationer styrs av byråkrati, verksamhetsplaner och whiteboards med avdelningar och ansvarsroller tydligt uppritade.

I en tid då vi accepterade att produkter och tjänster blev allt mer generiska och relationen mellan människa och organisation blev allt svagare uppfann vi den döende eran av överdriven tilltro till den akademiska varumärkesstrategin och ”livsstilsvarumärken”. Men nu är vi på väg tillbaka till en tid på den personliga relationen med de personer som vi vill kommunicera med som ombud för de organisationer vi har att göra med blir allt viktigare och kvalitén på de produkter och tjänster vi köper blir allt viktigare och lättare att jämföra med alternativen. Dvs:

1. Produkten/tjänsten står återigen i fokus
2. De personliga relationerna och bemötandet blir återigen centralt

Detta skifte har väntat på att inträffa tills den tidpunkt då makten skiftade tillbaka från massmedia till folket och det är därför som människor så snabbt tar till sig det som kallas sociala medier. Det är alltså inget nytt behov hos människor utan en verktygslåda som möjliggöra detta skifte som människor har längtat efter. Tekniken driver inte människorna utan människornas beteende och mänskliga behov styr användandet av tekniken.

Sociala medier underlättar och möjliggör detta nödvändiga skifte från en era av yta och profiler till en era av faktiska värden och äkta kundrelationer. Varumärkeskonsulters värde kommer att minska och produkt- och tjänsteutvecklarna tillsammans med kundsupporten står för den viktigaste marknadsföringen.

Sociala medier gör det möjligt för dig att skapa dig en uppfattning om vad både dina medarbetare och omvärlden tycker om din organisation, dina produkter och dina tjänster. Det är inte något dåligt utan något bra, för det går inte att bli bättre om man inte vet vad man kan förbättra.

Om du inte vågar låta dina medarbetare använda sociala medier pga rädslan att de ska skriva ”dåliga saker” så kanske du har ett större problem i din organisation? Om du inte vill att människor ska kunna jämföra dig med konkurrenterna så kanske du måste bli bättre?

Oavsett vad du tycker så håller detta skifte på att ske och det handlar inte om ”Ska vi ge oss in i sociala medier?” för ni är redan där. Frågan är bara om ni vill fortsätta att vara relevanta och jobba ännu hårdare på att ge människor vad de behöver och vill ni vara med i diskussionen eller stå utanför?

Webbyrå letar folk med YouTube-video

Good Old är en strategisk webbyrå som nu letar efter en senior projektledare att anställa. För att både göra platsannonsen roligare men även för att nå rätt personer så valde de att göra denna enkla YouTube-video:

Detta är ett bra exempel på att Internetvideo kan användas till så mycket mer än bara tokiga klipp på katter som hittar på konstiga saker.

Svenska journalister och sociala medier

Undersökning om journalisters förhållande till sociala medier: