Dina blogginlägg behöver en uppmaning (”Call to action”)

Om du driver en eller flera bloggar för ditt företag så bör du fundera kring vad du vill försöka få dina besökare att göra. Nästa steg är att se till att detta återspeglas inte bara på bloggen utan även när dina inlägg sprids på andra ställen som till exempel Google Reader eller en annan RSS-läsare (bloggläsare).

Christopher S. Penn har skrivit ett kort och bra inlägg om detta och tar sin egen blogg som exempel där han försöker få läsarna att prenumerera på hans inlägg och ser till att placera länkar/knappar för detta på flera ställen.

Relaterade nyheter

  • ”RSS in plain English” (Video)”RSS in plain English” (Video) Video som förklarar vad RSS är och hur det fungerar kan hjälpa dig att hålla koll på alla viktiga nyheter och blogginlägg som publiceras på Internet.
  • Vilka sociala knappar klickar man på?Vilka sociala knappar klickar man på? Joinsimon.se har gjort en intressanta analys av vilka sociala knappar (sprid artikeln till Facebook, Twitter, LinkedIn etc). Om du funderar kring vilka tjänster som fungerar missa inte den här artikeln. Men jag vill tillägga att även knappar som besökare inte klickar på kan fortfarande fylla en funktion genom att ge besökarna (lagom) många olika alternativ.
  • Få ut det mesta av TwitterFå ut det mesta av Twitter Mr Tweet tipsar om hur du kan få ut det mesta av ditt Twitteranvändande (här är den korta listan, se originalet för utförlig beskrivning av punkterna): 1. Använd ditt riktiga namn i din Twitter-profil - inte ditt användarnamn. 2. Tänk inte "Vad gör jag nu" utan "Vad har min uppmärksamhet just nu" när du skriver dina "tweets" (statusuppdateringar). 3. Twittra för andras nytta inte din egen. 4. 70% dela information, 20% konversation och 10% småprat och lite småreklam för dig […]
  • Illustration av hur spridning skapasIllustration av hur spridning skapas DanZarella har skapat denna enkla och tydliga figur som visar hur spridning uppstår: Bilden visar att det som krävs är: 1. Att en människa exponeras för objektet (artikeln, videon eller bilder etc.) - Bygg räckvidd 2. Att människor upptäcker objektet - Skapa uppmärksamhet/medvetande 3. Motivera till handling - Försök få personen att göra något för att sprida objektet Detta är en väldigt övergripande och allmän modell, men den är bra att ha i backhuvudet hela tiden när du […]
  • Vad vill dina vänner att du ska veta om Stena Fastigheter?Vad vill dina vänner att du ska veta om Stena Fastigheter? Det här inlägget publicerades på Stena Fastigheters blogg och visar vägen för hur organisationer kan bjuda och låta omvärlden vara med och påverka: Hur kan vi som hyresvärd använda sociala medier? Vi vill gärna ta del av dina tankar. 2010 blir året då kunder förväntar sig att företag finns där kunderna finns. Det spådde Malin från Stena Line om sociala mediers närmaste framtid. Deras arbete med sociala medier har utgått från att vi söker information på ett helt nytt sätt idag – i […]
  • Webbyrå letar folk med YouTube-videoWebbyrå letar folk med YouTube-video TweetGood Old är en strategisk webbyrå som nu letar efter en senior projektledare att anställa. För att både göra platsannonsen roligare men även för att nå rätt personer så valde de att göra denna enkla YouTube-video: Detta är ett bra … Läs mer →
  • Så får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätetSå får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätet SlideShare är en tjänst som låter dig publicera och sprida dina presentationer, du kan t ex ladda upp PowerPoint- eller PDF-filer som förvandlas till en webbaserad presentation. Denna presentation kan sedan läggas på olika bloggar och andra sajter. Du kan hitta exempel genom att titta på vår sida för Presentationer. Bloggen Spinfluencer har skrivit en bra genomgång av vad du ska tänka på för att kunna attrahera nya kunder med hjälp av SlideShare: - Var personlig, tråkiga […]
  • Hur en skräckfilm producerad med 15 000 dollar drog in mer än 7 miljoner dollar genom Twitter och FacebookHur en skräckfilm producerad med 15 000 dollar drog in mer än 7 miljoner dollar genom Twitter och Facebook Här är en väldigt bra genomgång av hur filmen "Paranormal Activity" lyckades med just det som rubriken lovar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>