iPad firar ett år. Flipp eller flopp?

Idag den 27:e januari 2011 fyller iPad 1 år. Det är exakt ett år sedan Steve Jobs lanserade produkten och fenomenet iPad och öppnade därmed hela marknaden för digitala ”surfplattor” (ett begrepp man kan diskutera) på samma sätt som Apple några år tidigare revolutionerade hela mobiltelefonbranschen. Vi vet än idag inte hur den kommer att användas om ytterligare ett år och exakt vilken effekt den kommer att för våra digitala liv.

Så här såg inslaget på TV4 ut direkt efter lanseringen:

Ett intressant fenomen är hur människors spontana reaktion på nya produkter/fenomen färgas av förväntningar och känslor. Det var inte ovanligt att den initiala reaktionen var att såga iPaden. Många lämnades med en känsla av att den ”gjorde för lite” eller inte var tillräckligt ”innovativ”. En första tanke är ”Hur ska jag använda den?”. På samma sätt som människor tänkte likadant när persondatorn presenterades.

Men det är just det här som Apple är fenomenala på att göra, dvs produkter som gör tillräckligt mycket och som gör det fantastiskt snyggt och bra. Att addera mer än nödvändigt är inget som Apple sysslar med, utan detta överlåter de till andra företag. Jämför till exempel Apples operativsystem OS X med övriga på marknaden, vilket är lättast att använda, om man bortser från invanda beteenden? Sätt en iPhone i händerna på en 4-åring och han eller hon lär sig snabbt att bemästra den, testa sedan med en annan mobil och se vad blir resultatet blir?

Är iPad en succé-produkt? Ordet succé är förstås subjektivt, men i slutet på september förra året hade den sålts i 4,2 miljoner exemplar. Detta var visserligen 0,8 miljoner färre än prognosen men fortfarande ganska imponerande. Nu kommer det en uppsjö med iPad-kopior av olika slag och den totala marknaden för tablets kommer med stor sannolikhet att skjuta i höjden de kommande åren, på samma sätt som iPhone blev startskottet för smartphone-revolutionen för några år sedan. Alla andra tablets kommer att jämföras med Apples iPad och de andra tillverkarna kommer att leka ”Följa John” men med fokus på att ha fler funktioner, uttag och stöd för flera filformat enligt devisen ”more is more”.

Vad tycker du om iPaden? Flipp eller flopp? Har den förändrat ditt beteende på något sätt?

Relaterade nyheter

  • Början på en ny era i mobil mediekonsumtionBörjan på en ny era i mobil mediekonsumtion TweetNär Apple för några år sedan släppte den mobila kommunikationsapparaten iPhone såddes ett frö som nu håller på att slå igenom på bred front och har banat vägen för nästa steg – fler mobila uppkopplade skärmar i våra liv. Många … Läs mer →
  • Campadre.com satsar på webb-TVCampadre.com satsar på webb-TV TweetDen här videon gjorde jag för Emilie Thorsén på Campadre.com där jag befinner mig halva min tid nu och hjälper till med marknadsföring i sociala medier. Jag tycker att det är kul när företag går i framkant och därför ville … Läs mer →
  • Varför över huvud taget bry sig om sociala medier?Varför över huvud taget bry sig om sociala medier? TweetDenna fråga och hur vi besvarar den är en av de viktigaste faktorerna för den framtida utvecklingen av ämnet. Här är mitt första utkast på en förklaring som utgår från människor och relationer snarare än tekniken i sig: FRÅGA ”Varför … Läs mer →
  • Webbyrå letar folk med YouTube-videoWebbyrå letar folk med YouTube-video TweetGood Old är en strategisk webbyrå som nu letar efter en senior projektledare att anställa. För att både göra platsannonsen roligare men även för att nå rätt personer så valde de att göra denna enkla YouTube-video: Detta är ett bra … Läs mer →
  • Svenska journalister och sociala medierSvenska journalister och sociala medier TweetUndersökning om journalisters förhållande till sociala medier:
  • Politiker och sociala medier i P4Politiker och sociala medier i P4 TweetNyheterna P4 Sörmland pratar om sociala medier och politik. I inslaget uttalar sig bland annat Fredrik Pettersson (s): Länk till inslaget (Klicka på högtalarsymbolen under ingressen)
  • Vad är SocialaMedier.se?Vad är SocialaMedier.se? Det skapas otroligt mycket innehåll om ämnet sociala/digitala medier. En del är väldigt intressant annat mindre. Som med det mesta här i livet. Det är omöjligt att följa allt men det betyder ju inte att man inte vill få sin information och inspiration från olika håll då och då. För att inte tala om kunna söka om ett visst ämne, varumärke eller liknande bland urvalda källor. Vi har själva överfyllda RSS-läsare som pockar om vår uppmärksamhet och kände att vi var tvungna att välja. […]
  • Så får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätetSå får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätet SlideShare är en tjänst som låter dig publicera och sprida dina presentationer, du kan t ex ladda upp PowerPoint- eller PDF-filer som förvandlas till en webbaserad presentation. Denna presentation kan sedan läggas på olika bloggar och andra sajter. Du kan hitta exempel genom att titta på vår sida för Presentationer. Bloggen Spinfluencer har skrivit en bra genomgång av vad du ska tänka på för att kunna attrahera nya kunder med hjälp av SlideShare: - Var personlig, tråkiga […]

One Response to iPad firar ett år. Flipp eller flopp?

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Håkan Andersson, AlltOmSocialaMedier. AlltOmSocialaMedier said: iPad fyller 1 år idag, har den (eller inte) förändrat ditt liv? http://bit.ly/gaWmbX [...]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>