Vad vill dina vänner att du ska veta om Stena Fastigheter?

Det här inlägget publicerades på Stena Fastigheters blogg och visar vägen för hur organisationer kan bjuda och låta omvärlden vara med och påverka:

Hur kan vi som hyresvärd använda sociala medier? Vi vill gärna ta del av dina tankar. 2010 blir året då kunder förväntar sig att företag finns där kunderna finns. Det spådde Malin från Stena Line om sociala mediers närmaste framtid. Deras arbete med sociala medier har utgått från att vi söker information på ett helt nytt sätt idag – i sociala medier delar kunderna själva med sig och bidrar till innehållet.

I fredags besökte jag ”IT på framkanten” och lyssnade på föredrag om sociala medier och interaktiv marknadsföring. Det var framförallt vår kollega Malin på Stena Line som gav mig fick mig att fundera på hur vi kan använda sociala medier i vårt webbprojekt. Hon pratade bland annat om att prata om vad kunderna vill veta, inte vad företaget vill berätta. Där hamnar nog många fel ibland, och även vi. Sociala medier ger företag möjlighet att visa sina kunder en mer rättvis bild av deras produkter, bland annat genom att länka in användargenererat innehåll på sin egen webbplats, låta kunderna kommentera produkterna eller betygsätta dem. Vi litar nämligen mer på våra vänner än på vad företagen säger.

Hur kan vi då använda det här tänket i vår webbplats? Ja, just det funderade jag på i helgen. Vad vill våra kunder veta? På vårt twitterkonto jobbar vi mycket med att inte bara länka till vår egen webbplats, utan ge våra kunder tips och idéer från till exempel inredningsbloggar, miljösidor eller webbplatser som handlar om boendet. Det hoppas vi kan ge våra kunder en bredare kunskap om boendet och hjälpa dem i vardagen. Något som vi funderat på att ha på vår nya webbplats är enkla instruktionsfilmer via YouTube om hur man till exempel byter en propp, fixar stopp i avloppet på egen hand eller sätter upp en platt-tv utan att skada väggen. Bra idé?

Har du tips på hur vi som hyresvärd skulle kunna använda sociala medier och användargenerat innehåll på vår nya webbplats? Ska vi länka in vårt twitterflödet eller låta hyresgäster ladda upp filmer från sitt område? Har du förslag på vad våra kunder letar efter på vår webbplats, som vi inte har idag? Tyck till!

Originalinlägget finns här.

Missa inte heller vår intervju med Stena Fastigheter här.

Relaterade nyheter

  • Stena Fastigheter möter kunderna i sociala medierStena Fastigheter möter kunderna i sociala medier Vi ställde några frågor till Stena Fastigheter AB som var vänliga att svara på frågorna nedan. Evelina Olofsson, informatör på Stena Fastigheter AB, twittrar åt företaget @stena_fast och bloggar om Stena Fastigheters projekt med en ny webbplats under 2010 på http://fastigheter.wordpress.com: - När började ni arbeta med sociala medier? I september 2009 började vi på informationsavdelningen fundera över vår närvaro i sociala medier. Vi arbetar med ett koncept vi kallar […]
  • Varför över huvud taget bry sig om sociala medier?Varför över huvud taget bry sig om sociala medier? TweetDenna fråga och hur vi besvarar den är en av de viktigaste faktorerna för den framtida utvecklingen av ämnet. Här är mitt första utkast på en förklaring som utgår från människor och relationer snarare än tekniken i sig: FRÅGA ”Varför … Läs mer →
  • Dina blogginlägg behöver en uppmaning (”Call to action”)Dina blogginlägg behöver en uppmaning (”Call to action”) Om du driver en eller flera bloggar för ditt företag så bör du fundera kring vad du vill försöka få dina besökare att göra. Nästa steg är att se till att detta återspeglas inte bara på bloggen utan även när dina inlägg sprids på andra ställen som till exempel Google Reader eller en annan RSS-läsare (bloggläsare). Christopher S. Penn har skrivit ett kort och bra inlägg om detta och tar sin egen blogg som exempel där han försöker få läsarna att prenumerera på hans inlägg och ser till […]
  • Få ut det mesta av TwitterFå ut det mesta av Twitter Mr Tweet tipsar om hur du kan få ut det mesta av ditt Twitteranvändande (här är den korta listan, se originalet för utförlig beskrivning av punkterna): 1. Använd ditt riktiga namn i din Twitter-profil - inte ditt användarnamn. 2. Tänk inte "Vad gör jag nu" utan "Vad har min uppmärksamhet just nu" när du skriver dina "tweets" (statusuppdateringar). 3. Twittra för andras nytta inte din egen. 4. 70% dela information, 20% konversation och 10% småprat och lite småreklam för dig […]
  • Illustration av hur spridning skapasIllustration av hur spridning skapas DanZarella har skapat denna enkla och tydliga figur som visar hur spridning uppstår: Bilden visar att det som krävs är: 1. Att en människa exponeras för objektet (artikeln, videon eller bilder etc.) - Bygg räckvidd 2. Att människor upptäcker objektet - Skapa uppmärksamhet/medvetande 3. Motivera till handling - Försök få personen att göra något för att sprida objektet Detta är en väldigt övergripande och allmän modell, men den är bra att ha i backhuvudet hela tiden när du […]
  • Så hanterar du negativ kritikSå hanterar du negativ kritik Mashable har skrivit en intressant artikel om hur hur du kan hantera negativa kommentarer i sociala medier. Artikeln delar in negativa kommentarer i ett antal olika kategorier: - Problem med din produkt/tjänst - Konstruktiv kritik - Attack pga något företaget gjort fel - Troll/Spam De olika kategorierna ska sedan attackeras på olika sätt. Oavsett kategori är grundtanken att fortsätta att vara positiv och inte lägga in mer negativitet i konversationen. Se hela artikeln om du vill […]
  • Skriv bra rubriker för att driva trafikSkriv bra rubriker för att driva trafik Bloggen Social Media Explorer tipsar i en artikel om vikten av att skriva bra rubriker till dina blogginlägg. Det kan tyckas vara en obetydlig detalj men faktum är att i dessa tider då vi varje dag möts av informationsöverflöd och måste kunna snabbt scanna av många informationskällor så blir det allt viktigare med rubriksättningen. En rubrik måste säga något om vad läsaren kan förvänta sig av artikeln/inlägget och samtidigt locka till vidare läsning. Läs hela artikeln här.
  • Så får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätetSå får du nya kunder genom att sprida dina presentationer på nätet SlideShare är en tjänst som låter dig publicera och sprida dina presentationer, du kan t ex ladda upp PowerPoint- eller PDF-filer som förvandlas till en webbaserad presentation. Denna presentation kan sedan läggas på olika bloggar och andra sajter. Du kan hitta exempel genom att titta på vår sida för Presentationer. Bloggen Spinfluencer har skrivit en bra genomgång av vad du ska tänka på för att kunna attrahera nya kunder med hjälp av SlideShare: - Var personlig, tråkiga […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>